APAKAH BENAR KITA EKSPORT IKAN?

apakAH malaysia  mengeksport ikan keluar negara, apakah NEKMAT sama dengan petronas yang menjual minyak malaysia kepasaran luar kerana harga minyak malayia lebih mahal dari harga minyak yang diimport. kalau benar ini berlaku, patutlah ikan malaysia mahal dan tidak bermutu langsung, makan ajelah ikan kotak seperti biasa. rupanya ikan bermutu di eksport dan nelayan boleh jadi kaya raya. dan rakyat malaysia makanlah makanan yang tidak bermutu.

bila masa ikan malaysia mempunyai lebihan, dengan harga paling potong kepala, sampaikan selayang pun 12 13 sekilo apakah itu dinamakn harga lebihan, apakah diluar negara harga ikan malaysia mencapai harga rm40 50 sekilo sampaikan rakyat malaysia makan ikan yang diimport dari thailand. mymmar dan kemboja. ikan yang sampai ke malaysia sudah habis tempoh sejuk beku. dah hampir buruk isi nya tapi masih mahal harganya.

inilah nasib rakyat malaysia yang mendpat pemimpin seperti mael sabri, mad maslan, bung ketar, wahid satay, nazri ajis, sidang kasim.tok jid. semuanya bangang.

Henti eksport ikan Malaysia

BERA – Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) telah diarah supaya menghentikan eksport ikan ke luar negara sehingga Mac depan dalam usaha untuk menangani masalah kekurangan bekalan selain mengawal kenaikan harganya.
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, larangan tersebut meliputi semua jenis ikan yang dikategorikan sebagai ‘ikan rakyat’ seperti ikan kembung, cencaru, pelaling, selar dan selayang.
“Pada kebiasaannya kita mempunyai lebihan ikan yang mana ia dieksport ke negara seperti Singapura dan Hong Kong, namun disebabkan kekurangan bekalan ikan sepanjang musim tengkujuh ini, kita perlu memberi keutamaan kepada pasaran tempatan terlebih dahulu.

 

Ulasan