zulkulim dgn ezam sama je bangang

kasihan ezam di tibai oleh syed hussin dalam buku memoir, kalau syed husin tak tulis pun orang politik faham bahawa yg masuk umno adalah kerana wang. berbillion penafian yg dibuat oleh ezam atau zulkulim orang gelak sambil meludah mereka. ezam masuk umno dengan bayaran rm100 dan mendapat berjuta juta. itulah perniagaan yg paling menguntungkan bagi mereka. ezam jual semua sekali untuk mendapat habuan dari umno. politik jual maruah sudah lama berlaku. ezam dan zulkulim tak perlu menafikan apa apa baik mereka buat perangai lembu kenyang. tak perlu nafi apa apa kerana semakin banyak penafian mereka buat semakin bangang mereka. wang adalah sebab utama untuk mereka berpaling tadah. perjuangan memerlukan pengorbanan yg tinggi yg tak tahan bila bila masa boleh berubah dan berpaling tadah dan khianat kepada perjuangan rakyat. hanya yang beristiqomah saja yg sanggup.

kalau setakat berjuang termakan asap fru terminum air asid fru belum tentu tahan sampai ke akhir hayat. setakat cakap berdegar dalam blog dan sekali sekala pergi berdemo apakah dilayak panggil perjuang. setakat lari dari dikejar polis kerana berfahaman syiah belum tentu tahan sampai akhir. kalau setakat ditangkap kerana menghina dan hebat sangat sebagai pemikir agung belum tahu lagi. belum lagi diumpan dengan wang ringgit boleh bercakap dengan hebat. setakat datang ke rhusila dengan membawa 3 soalan dan bersama crew teh tarik belum tentu hebat sebelum diuji dengan wang ringgit. kalau hebat setakat bercerita tentang kelahiran anak bernama baka ke saka belum tentu lagi tak menjual perjuangan demi wang.

dalam keadaan papa kedana ezam ditawarkan wang dan jawatan. oleh kerana terdesak ezam terjun kedalamnya. wang dapat membeli maruah ezam kerana perjuangan ezam bukan perjuang tulen sebagaimana perjuangan islam. berjuang kerana mahu mendapat nama. mendapat sanjungan akhirnya ezam tumbang tanpa pusara. jadilah ezam balaci kepada umno. semakin dilupakan dari arus political perdana. ada ke tak ada ezam sama je. hidup ke mati ke ezam dah tak dipedulikan. cakap ezam dah tak laku. zulkulim makin hari makin bangang. cakap seorang peguam yg makin memualkan, mentafsirkan undang ikut sedap rasa aje. tapi kedua dua manusia ini tarak pakai punya orang. zulkulim akan terus merapu sehingga tamat pru12 ni.

Ulasan