mad said korbankan pekerja TADC

Terengganu Agrotech Development Corp. Sdn. Bhd. (TADC) anak syarikat kerajaan negeri terengganu mengambil kesempatan untuk mengorbankan pekerja pekerja mereka semperna hari raya korban. TADC yg diilhamkan oleh umno untuk menghalalkan pekerjaan menibai membaham duit negeri terengganu. pekerja pekerja yg diambil biasanya adalah yg berfahaman umno selamanya. tanpa faham umno mana mungkin dapat bekerja dengan anak syarikat kerajaan negeri dibawah jenama umno. mereka dibuang kerja atau dengan bahasa lembut di hentikan perkhidmatan sebab TADC mengalami kerugian. alasan mereka dibuang adalah kerana syarikat mengalami kerugian. sejak bila anak syarikat negeri terengganu bawah kerajaan umno beroleh keuntungan. sejak berzaman apa saja yg diuruskan oleh umno selalunya akan mengalami kerugian.

TDM sebuah konglomerat pun mengalami kerugiaan dibawah seliaan umno. TDpoultry akhirnya dijual selepas kerugian dicatat setiap tahun penubuhannya. apa saja yg diuruskan oleh umno dan kroni akan mengalami kerugiaan. apakah mat said tidak ada idea lain selain menghentikan pekerja pekerja TADC. TADC adalah satu badan yang mengambil alih tugas tugas FAMA yg sentiasa gagal dalam usaha memasarkan hasil hasil pertanian. Pegawai pegawai yg dilantik oleh kerajaan negeri tidak mampu menguruskan dengan baik TADC. pegawai pegawai yg banyak karenah dan cerewet dan tidak tahu hal soal soal pemasaran hasil pertanian diambil bekerja dan akhirnya TADC mengalami kerugian. sikap kerajaan negeri yg mengambil pekerja berdasarkan fahaman umno semata mata membawa syarikat ini terus rugi dan bangkrap.

pekerja tadc yg menguruskan pemasaran lebih kepada political milleage. bukan memasarkan hasil pertanian dari pekebun atau peladang kecil. bertindak sebagai orang tengah untuk memasarkan hasil pertanian tetapi tidak tahu menguruskan pemasaran. banyak hasil pekebun kecil dan orang kampung terbiar kerana sikap pegawai pegawai tadc yg bodoh sombong. pengetahun yg cetek dan juga berlagak sombong akhirnya memakan diri sendiri. TADC rugi. bukan tidak bersimpati dengan nasib mereka tapi bila mereka bekerja dengan TADC dan mempersendakan petani petani apakah sekarang mereka akan merasai apa yg petani rasai selepas mereka berbuat tidak elok kepada para petani. apakah doa doa org teranaiya sudah sampai kepada mereka.

apakah adukatakguna tidak melihat isu ini sebagaimana bengangnya mamat tu dalam isu tadika dulu. betapa bodoh dan bangangnya mamat nogori ini bila pas terengganu dkatakan menghalau budak tadika dulu. kalau mamat bengong ini tak ambil hal begini maknanya mamat ini memang dilahirkan bengong. sebagai perjuang mamat bengong ini perlu melihat isu pembuangan kerja diterengganu berlaku dan apakah ini tidak dilihat sebagai satu kezaliman, apakah kerana mamat bengong ini benci kepada ulamak bermakna ia memandang sepi isu begini. atau kerana sebab umno yg buat tak apa lah bagi mamat bengong ini.

Ulasan