TRICKY LEAKS - analisa tenang dari kacamata pertugas -2

analisa dari sudut mana sekalipun tak akan berpijak dibumi nyata, kali ini biar aku berterus terang aje demi menangkis apa jua analisa yang dibuat. kawasan felda dikatakan kawasan umno. berapa kerat pertugas pas pkr yang sanggup meredah masuk hutan hujan tropika, siapa yang sanggup berdebu, mencari rumah rumah felda yang ada bendera umno. siapa sanggup berhadapan dengan caci maki dan celaan pengundi tegar umno. kalau berkempen rumah itu ditimpa musibah ada yang sanggup tengok sahaja kalau tak menghulur, cuba cerita dulu jal begini sebelum hebat menganalisa. felda manusia jakun manusia tegar mempertahankan umno. ada ke manusia pembangkang yg hadir dikala tidak ada kempen. tak ada. itu kena buat kata mereka siapa perlu buat penulis pertugas parti yang miskin papa kedana, pekerja parti yang hidup bergaji 10 ringgit sehari. atau penulis blog yang duduk dalam suasana sejuk nyaman tak perlu bertemankan agas nyamuk tidur disurau.

berapa ratus orang pertugas yang hadir semasa prk, yang bertugas berkempen, menghantar perang saraf, yang menghantar bahan bahan kempen, yang menaikkan bendera yang menaikkan banner yang menaikkan wajah calon pas. orang yang sama memikul 7 8 9 tugas bebanan yang maha berat. orang yang sama berkempen, balik ke markas buat culaan, balik ke markas mencari bahan bahan, pas tak ada strategi, kalau ada strategi orang tak cukup nak buat apa. dalam masa 8 hari hanya seratus aje yg sepenuh masa, yang lain datang buat lawa, snap picture sana sini, lepas tu muat naik ke dalam blog. lepas tu tulis benda yang melemahkan semangat pertugas. adil ke untuk pertugas, pertugas tak buat kerja, kalau nampak pertugas tidur siap muatnaik ke dalam blog tulis macamana nak menang pertugas tidur. kawan tu dah 18 jam tak tidur tapi dipersendakan oleh rakan rakan yang dikatakan penyokong pembangkang. sakit demam pertugas ada dipedulikan. rebah di tenang ada dipedulikan. tak ada bukan. jadi jangan menulis perkara bangang.

bahan kempen terlampau banyak sambil menjawab fitnah umno celaka lagi. semua nak disusun sebelum menjawab tersalah ambik info celaka sb yg menghantar maklumat. kenapa pas tak boleh masuk felda kerana kita kekurangan orang pertugas. kalau datang 3 ribu pertugas barulah boleh bergerak lagi konsisten. serangan umno lagi nak ditahan, serangan sesama sendiri, serangan musuh dalam selimut, onar rakan pembangkang sendiri. jangan buat ini jangan buat tu, lepas arahan balik tidur esok mari lagi buat arahan. bagi pendapat je, esok ada yang tulis tulah tak dengar cakap blog. kalau setakat bercakap baik tak payah, cuba buat nak tengok tak payah banyak sebuah rumah difelda dah dikira kejayaan. kalau datang ke felda sekadar menjadi pelancong politik baik diam aje lagi baik. aku setiap kali menulis merayu supaya dapat tenaga tambahan ada blog sahut tak ada bukan. makin menikus ada. berdoa pun tidak untuk tenang. macamana nak tenang.

kekurangan data maklumat begitu menyukarkan pertugas pertugas, nak tanya banyak sangat nanti orang kata tanya saja buat tak. sepatutnya orang tenang yang berkempen, kerja kerja lain perlu dibuat oleh orang lain. mereka lebih arif kawasan mereka. language dialeg merupakan satu lagi masalah. cakap terengganu lain cakap tenang lain, cakap perak lain cakap kelantan. jika diterengganu tak dinamakan maki tapi di johor benda tu dikatakan maki pulak, jadi bukan berkempen akhirnya bertempur kerana silap bahasa. lain makna satu perkataan menyusahkan semua. jentera ditenang disusun dengan baik sekali tapi pertugas yang sama bertugas 500kali ganda kerana bimbang calon diapakan oleh umno. mereka sanggup lakukan apa saja. percayalah jika semua datang bertugas dengan sukarela pasti dimana mana jua kita bertanding akan membawa kemenangan. kalau nak bagi pandangan pun buatlah dulu, praktikal dulu dengan teori seiring. terjemahkan apa yang dilemparkan bukan sekadar di atas blog tapi didunia realiti.

Ulasan

  1. syeikh.. anta cakap betul tu..
    selagi orang tu tak buat kerja daftar pemilih atau sebagainya..
    tok sah cerita berjela-jela dalam blog pasal isu laaa..
    orang Melayu tak main isu..
    orang melayu main sentimen..
    siapa yang baik pada dia.. dia pangkah..

    Ana tak dapat pegi ke tenang.. orang umah baru bersalin..
    orang umah bukan fikrah haraki.. susah sket..

    pengorbanan petugas yang ikhlas adalah ganjaran untuk petugas sendiri..
    ana adalah antara orang2 yang rugi kerana tidak dapat hadir ke sana..

    BalasPadam
  2. isu apa nk dimainkan di felda, seribu masalah mereka bagi kat kita, boleh ke kita selesai? tak boleh bukan, kalau tak boleh kenapa kita kata orang bodoh. jaga amanah pun satu perjuangan sheikh, tenaga manusia tak cukup dimana mana prk atau pru, cakap buat lawa boleh aje semuanya. merlimau menanti sheikh, datang dan bantu perjuangan islam. terima kasih memberi komen.

    BalasPadam

Catat Ulasan