mahfuz balaci dan barua mahathir@pan dalam pas makan keliling

mamfuz tak perlu diperkenalkan lagi. seekor pemimpin pas yang sudah lama disepak namun tak reti nak keluar walaupun dihalau berkali kali., namun balaci ini tetap tinggal dalam pas dan terus membuat kenyataan bangangnya sepanjang masa, setiap malam berdiri diatas ceramah pan dan bersatu. dalam pas sudah tak ada siapa lagi yang menghiraukan mampus. mereka hanya mahu mampus keluar dan tinggalkan kerusi kerana mampus tak layak menjadi wakil pas lagi. mampus yang makan keliling amat kenyang sekarang., menjadi anjing mahathir dan mukris dimana mana majlis pasti ada muka mampus. mampus mungkin sedang berkira kira nak masuk party bersatu cap bunga kerana dalam pan sudah penuh jawatan. hanya dalam bersatu saja mampus akan mempunyai jawatan. sebagai balaci agung kepada mahathir mampus akan mencanang segala idea mahatir yang dikira amat baik untuk pembangkang.
barua bersama balaci
apakah benar mampus menerima wang dari mahathir dan mampu membina banyak rumah dan memiliki banyak kereta mewah walaupun tak boleh memandu sendiri. pemandu mampus yang menjadi anjing dap kafir penang sudah kenyang sekarang. mampus sudah banyak kali mengeluarkan kenyataan supaya dia dipecat oleh pas. namun pas masih membiarkan anjing mahathir terus mengeluarkan kenyataan demi kenyataan. pan sudah tak mampu menerima seekor lagi pemimpin yang kalah dalam pemilihan. pan sudah tak muat dengan jawatan atasan hanya jawatan menjadi anjing saja yang masih kosong. pan kuota sudah penuh sampaikan mad sabu juga akan dipecat. mungkin bila mampus boleh ada jawatan.

mampus sukar diterima oleh mana mana party kerana tidak ada pendirian tiada harga diri yang boleh belinya hanyalah wang. mampus boleh bercakap apa saja asalkan dibayar. menjalinkan hubungan dengan mahathir dan mukris sudah lama. mampus membudayakan jual maruah dan jual segalanya. mampus sudah boleh keluar pas dan makan lagi keliling sebagaimana dia menjual pas kepada dap dahulu bersama pasma kedah, dia diantara pengerak pasma bersama rozi namun berlindung untuk keselamatan diri. akhirnya muncul kembali dengan idea lebih canggih selepas menerima habuan.

Ulasan