kenapa perlu DERMA

sampai hari ini masih ramai golongan islam mempertikaikan kenapa pas pungut derma. persoalan yang sering di war warkan oleh golongan yang membenci pas kutip derma. pas sebuah organisasi, didalamnya terdapat orang kaya dan orang miskin. apakah kita hidup di dalam sistem komunis bahawa semua benda akan dikongsi walaupun orang itu malas nak berusaha atau sudah berusaha namun ia tidak mencukupi bagi dirinya. jika yang kaya ditimpa kecelakaan hangus rumah habis semua simpanan apa kah ini tidak menjadi kewajipan menjadi orang islam memungut derma untuk diberikan kepada orang yang memerlukan. apakah derma ini tidak perlu, dalam islam sendiri dikatakan bahawa 3 amal yang dibawa mati, anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang bermanafaat. kalau tak suka menderma pun jangan komen benda yang boleh merosakkan akidah.

kenapa bila rakan sebantal susah boleh pulak kutip derma. bila rakan nak masuk lokup boleh pulak istihar dalam blog mintak derma. kenapa pulak tak suruh member yang kaya raya bagi je wang kepada member sekapal. mintak derma nak lawan PAS pun ada kenapa tak ada makhluk mempertikaikan konsep derma kepada tulangbesi. wang derma yang ditibai oleh tulangbesi tidak ada siapa mempertikaikan. apakah bila kena batang hidung dan geng pasar malam semua sembunyi bawah bantal. kalau tak faham konsep derma jangan bodoh nak menulis dan menyentuh benda yang diluar akal. apakah pembinaan masjid menjaga masjid menjaga harta masjid tandas lokang tersumbat tandas melimpah akibat lama sangat dipakai. apakah masjid pas itu dibiayai oleh iman dan bilal. surau orang perseorangan dibiayai dengan harta perseorangan. semua itu dibiayai oleh sedekah jariah manusia yang tidak berfikir kemana sedekah jariahnya dibelanjakan selagi ia dijalan allah. cuma yang bebal berotak kafir akan berfikir banyak sangat sedekah dia bagi. kalau beli tiket wayang tiket astro first tak ada pulak nak pertikaikan. bayar astro tiap bulan walaupun mahal bayar jugak.

PASTI dibawah pas, kebanyakan pasti sudah banyak dijana oleh kewangan yang salurkan oleh satu gerak kerja disamping derma. apakah sekolah islam lain tidak pungut derma. kalau duk luar pas setakat menulis mengomen tentang pas baik tak payah. cuba pergi ke satu pasti, lihat anak anak belajar dengan segala kekurangan cuma balik buat kertas kerja aku nak lihat sejauh mana yang menulis tentang derma kepada pas boleh pergi. apakah pemimpin pas hanya makan duit derma dari ahli ke? jangan kita lihat hanya diatas dasar cuba selami dasar yang dalam yang pekat dan kelam, baru kita tahu apa sebenarnya komen kita itu menjawab persoalan kita sendiri atau kita meneruskan kerja bodoh tak puashati pas kutip derma. dap buat beli meja ok pulak pkr jual tiket untuk berjumpa nuar braham tak ada pulak orang marah.

Ulasan