APA KESAN AKTA GAJI MINIMUM

akta gaji minumum mendapat sambutan yang baik oleh pekerja tanpa kita sedari ia juga menimbulkan satu kesan yang banyak kepada orang lain. jika syarikat sekarang mampu menbayar gaji RM1500.oo untuk 3 orang pekerja dan demi melaksanakan akta gaji minimum ia akan terpaksa membuang dua atau satu dari 3 orang tersebut dan menambah kos pembayaran gaji. apakah jika satu atau dua dari satu syarikat membuang pekerjanya. apakah ia tidak menambah jumlah penggangguran. anggota cimb bank yang melalui skim VSS berjumlah 12 ribu orang juga menambah lagi jumlah manusia dalam senarai penggangur, akta gaji minimun bagus jika ia dalam keadaan ekonomi yang kukuh dan berdaya saing. dalam suasana ekonomi celaka seperti sekarang apakah ia mampu berkembang dengan baik. dengan segala urus tadbir yang mengenyangkan kroni ekonomi malaysia terus kucup.

berbangga sangat bila dapat mendenda
harga minyak terus melambung, kaedah faedah untuk pinjaman kereta rumah pinjaman peribadi terus meningkat saban tahun dan bulan. apakah ini akan memberikan satu keadaan ekonomi yang mampan dan berdaya saing. jika sesebuah syarikat membuang satu orang untuk membayar gaji rm900 dibawah akta gaji minimum, apakah nasib seorang pekerja yang menerima rm500 sebulan tiba tiba ia hilang punca rezeki itu, bagi yang hidup dengan rm500 itu tiba tiba ia hilang punca pendapatan yang boleh menghidupkan sebuah keluarga walaupun dikira papakedana sekurangnya menggelakkan mereka melakukan jenayah,. apakah akta ini membantu memberikan kehidupan yang lebih baik. pada dasarnya memang baik tapi jika ia mengundang lebih banyak malapetaka dan musibah ia pasti menjerat kepada sosial yang lebih teruk.

akta gaji minimum yang mana tidak sesuai dilakukan lagi dalam keadaan ekonomi yang semakin celaka setiap hari. yang menerima kenaikan gaji sebab akta gaji minimum akan tersenyum lebar tapi macamana yang dibuang kerja akibat kegagalan syarikat menambah keuntungan sebab perlaksanaan GST, cukai lhdn cukai tanah cukai perniagaan yang semakin menggila kenaikkannya. semua kos adalah ditanggung bukannya ada pelepasan.mahu tidak mahu syarikat mula mengecilkan kos iaitu mula membuang pekerja demi melaksanakan tuntutan akta gaji minimum. jika seribu syarikat kecil membuang 1 orang setiap syarikat, seribu manusia akan menjadi pengganggur dan menjadi bebanan kepada keluarga mereka. apakah ini akta yang menambah baik atau menambah keburukan dalam hidup.

Ulasan