Lexus ES jenama mewah

ruang dalaman yg lebih selesa
PENYERTAAN Lexus dalam pasaran Malaysia pada 2007 menyaksikan jenama mewah lebih dinamik berbanding tahun-tahun sebelumnya yang lebih dikuasai jenama automotif Eropah. Entiti perniagaan yang bernaung bawah payung UMW Toyota Motor itu pada awalnya menguji pasaran menerusi pengenalan dua model iaitu GS 300 dan LS460L.
Selang dua tahun kemudian, Lexus Malaysia mula membawa masuk beberapa model baharu untuk mempelbagaikan tawaran dalam pasaran domestik. Antaranya melibatkan keluarga Lexus IS, kenderaan utiliti sukan RX, model hibrid Lexus CT200h serta rangkaian terkini GS dan LS.
Bukan sekadar melambakkan pelbagai model mewah ke pasaran, Lexus Malaysia juga mengorak langkah untuk menawarkan penyelesaian menyeluruh untuk para pemilik jentera jenama Jepun itu menerusi pembukaan pusat 3S (jualan, servis dan alat ganti) di beberapa bandar utama.
Premis Lexus Mutiara Damansara membuka pintu kepada pengguna tempatan pada 2007 sebelum disusuli oleh Lexus Pulau Pinang tiga tahun kemudiannya. Kemudian pada awal Mac 2011, sayap perniagaan Lexus diluaskan ke Johor. Pembukaan terbaharu adalah Lexus Sungai Besi di ibu negara pada awal tahun ini.
Sejak diperkenalkan sehingga awal tahun ini, Lexus Malaysia berjaya menjual sebanyak 4,300 unit kenderaan. Lebih signifikan, lonjakan jualan model jenama itu bermula pada tahun lalu apabila merekodkan catatan sebanyak 1,500 unit.
Bagi meluaskan capaian dalam pasaran, Lexus Malaysia mengembangkan portfolio produk dengan pengenalan rangkaian keluarga terbaharu iaitu Lexus ES. Siri itu mengisi vakum antara rangkaian Lexus IS (Sporty) dan GS (sedan eksekutif).
Kemunculan rangkaian generasi keenam itu juga membuka lembaran sejarah baharu kerana Malaysia adalah negara pertama yang menerima model ES dengan pemanduan sebelah kanan di rantau ASEAN.
Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ismet Suki berkata, rangkaian ES diletakkan dalam segmen sederhana mewah tetapi tawaran harga tergolong seperti kenderaan dalam segmen kompak premium. Beliau juga optimis rangkaian ES akan mengekori jejak IS untuk muncul sebagai model paling laris tidak lama lagi.
Bertempat di Life Center Kuala Lumpur, Lexus Malaysia memperkenalkan tiga produk dalam rangkaian ES iaitu ES 250, ES 250 Luxury dan ES 300h. Lebih tepat, dua jentera dengan enjin pembakaran dalaman dan satu model hibrid.
Mendokong falsafah Neo Luxury & Neo Smart, siri ES mencerminkan usaha progresif mencapai kemewahan pada masa sama mengetengahkan teknologi kecekapan penggunaan bahan api bagi penjagaan alam sekitar.
Ketiga-tiga varian itu menggunakan enjin sama iaitu jenis empat silinder sebaris DOHC. Bagi ES 300h, enjin diadun bersama Atkinson Cycle memandangkan ia sebuah model hibrid.
Rangkaian ES mengetengahkan imej progresif dengan kehalusan seni bina yang menjadikannya kelihatan bersih. Garis badan yang bersambung daripada bahagian hadapan sehingga belakang menyerlahkan lagi kekemasan susuk tubuhnya.
Signatur lazim sebagai sebuah produk Lexus iaitu DRL LED berbentuk anak panah turut disatukan dengan perumah set lampu utama hadapan. Model ES 250 menggunakan lampu jenis halogen manakala dua beradik yang lain dilengkapi lampu HID.
Bahagian belakang diserikan dengan padanan set lampu belakang dan bampar yang disatukan bersama peresap udara. Bagi ES 300h, jurutera Lexus memasang penstabil udara berbentuk sirip pada bampar belakang untuk mencetuskan gambaran sebuah jentera emisi rendah.
Bagi meluaskan capaian dalam pasaran, Lexus Malaysia mengembangkan portfolio produk dengan pengenalan rangkaian keluarga terbaharu iaitu Lexus ES. Siri itu mengisi vakum antara rangkaian Lexus IS (Sporty) dan GS (sedan eksekutif).
Kemunculan rangkaian generasi keenam itu juga membuka lembaran sejarah baharu kerana Malaysia adalah negara pertama yang menerima model ES dengan pemanduan sebelah kanan di rantau ASEAN.
Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ismet Suki berkata, rangkaian ES diletakkan dalam segmen sederhana mewah tetapi tawaran harga tergolong seperti kenderaan dalam segmen kompak premium. Beliau juga optimis rangkaian ES akan mengekori jejak IS untuk muncul sebagai model paling laris tidak lama lagi.
Bertempat di Life Center Kuala Lumpur, Lexus Malaysia memperkenalkan tiga produk dalam rangkaian ES iaitu ES 250, ES 250 Luxury dan ES 300h. Lebih tepat, dua jentera dengan enjin pembakaran dalaman dan satu model hibrid.
Mendokong falsafah Neo Luxury & Neo Smart, siri ES mencerminkan usaha progresif mencapai kemewahan pada masa sama mengetengahkan teknologi kecekapan penggunaan bahan api bagi penjagaan alam sekitar.
Ketiga-tiga varian itu menggunakan enjin sama iaitu jenis empat silinder sebaris DOHC. Bagi ES 300h, enjin diadun bersama Atkinson Cycle memandangkan ia sebuah model hibrid.
Rangkaian ES mengetengahkan imej progresif dengan kehalusan seni bina yang menjadikannya kelihatan bersih. Garis badan yang bersambung daripada bahagian hadapan sehingga belakang menyerlahkan lagi kekemasan susuk tubuhnya.
Signatur lazim sebagai sebuah produk Lexus iaitu DRL LED berbentuk anak panah turut disatukan dengan perumah set lampu utama hadapan. Model ES 250 menggunakan lampu jenis halogen manakala dua beradik yang lain dilengkapi lampu HID.
Bahagian belakang diserikan dengan padanan set lampu belakang dan bampar yang disatukan bersama peresap udara. Bagi ES 300h, jurutera Lexus memasang penstabil udara berbentuk sirip pada bampar belakang untuk mencetuskan gambaran sebuah jentera emisi rendah.
Buka sahaja pintu ES, elemen kemewahan dan keselesaan pantas menjamu mata. Setiap aspek binaan ruangan kabin diberi perincian khusus untuk meneruskan warisan kejuruteraan Lexus.
Ruang kabin keluarga adalah terbaik dalam kelasnya. Malah kadar keluasan ruang kelegaan kaki penumpang turut ditingkatkan agar lebih panjang berbanding keluarga Lexus IS dan GS.
Penumpang belakang kini boleh menetapkan pilihan audio, kekuatan bunyi dan suhu pendingin hawa menerusi konsol kawalan di bahagian kerusi belakang.
Bagi model ES 250, kerusi dibaluti dengan material kulit lembut manakala ES 250 Luxury dan ES 300h menggunakan produk kulit semi-anline.
Jika memilih model ES 250 Luxury dan ES 300h, perjalanan anda menjadi mudah hasil bantuan sistem navigasi yang didatangkan sebagai ciri standard.
Ketiga-tiga varian itu ditawarkan dalam lima pilihan warna iaitu putih, hitam, perak, kelabu dan perang.
Bagi 200 orang pembeli pertama, mereka akan menerima pulangan tambahan berupa servis percuma selama tiga tahun beserta cukai jalan dan insurans selama satu tahun.
Perjalanan Lexus Malaysia bakal memasuki fasa pengembangan yang lebih rancak menjelang tahun hadapan.
Ismet ada menyatakan, pihaknya bakal meluaskan jajahan jenama Lexus di tiga kawasan baharu iaitu Melaka, Kuching (Sarawak) dan Ipoh (Perak). Sama-sama kita saksikan apakah akan berlaku selepas ini


Ulasan