artikel menyakit hati - dana pilihanraya

infaq
sumbangan atau dana pilihanraya adalah sentiasa berlaku kepada semua party yang bertanding. mana mana party mengharapkan sumbangan dari pelbagai pihak. dari mana sumber dana ini perlu dicari untuk memastikan organisasi party berjalan dengan lancar dan berkesan.

umno sumber dana adalah tidak terbatas. diperolehi dengan secara sah atau tidak sah. wang adalah segalanya kepada umno haramjadah. kalau tak ada duit jentera umno mampus cepat. duit dari bawah sampailah ke atas. kalau tiada wang pun para adun dan mp tak dapat bergerak kemana mana.

sumber dana umno boleh didapati dengan pelbagai cara selagi mereka memerintah malaysia. andaikata umno tumbang bermakna para mujahid umno akan mampus tanpa kubur. tiada lagi pemimpin umno yang mampu hidup tanpa kerajaan yang memberikan mereka segalanya. harta kepada keturunan mereka pun dari harta kerajaan. tanpa segan silu mereka membalun membelasah segalanya.

PAS sumber dana, kutipan derma, sumbangan setiap masa dari ahli, potongan gaji ahli dun dan ahli mp. makan malam dan juga sumbangan daripada yang simpati dengan perjuangan PAS. dana PAS adalah amat amat terhad. ramai yang condem dari menjalankan kerja termasuk pencacai sentiasa bengong yg mengutuk PAS hanya pandai mengutip derma akhirnya diri sendiri terpaksa kutip derma untuk diri sendiri.

dana pilihanraya pas sentiasa tak akan cukup dan tidak akan habis dibelanjakan. sejimat mungkin diperlukan demi kemenangan ataupun kekalahan. sebanyak mana dana pas perlukan adalah perkara asas. sumbangan lain tidak termasuk dalam dana PAS terlalu sedikit. sumber kerajaan yang mereka perintah pun tertutup buat mereka. bukan mudah menjadi party pas dan amat senang jadi party lain.

Ulasan

  1. aku tak mau sumbang sbb takdak dlm buku oren. hahahahahahahahaha

    BalasPadam
  2. aku ada buku, buku hijau wakkakaa... zaman ayahanda najid ni

    BalasPadam

Catat Ulasan