artikel menyakit hati - bukan hanya minyak

sinikal
aku melihat kenyataan nuar berahim yang mahu menubuhkan syarikat minyak baru selain dari petronas. apakah hanya syarikat minyak dibenarkan ditubuhkan untuk menggelakkan manopoli dan juga salah tadbir urus syarikat.

aku juga mahu selain syarikat minyak yang dibenarkan ditubuhkan banyak lagi selain syarikat minyak, Telekom Malaysia yang memegang ISP yang mana tiada lagi syarikat lain diberikan kuasa untuk menentukan ISP. apakah telekom malaysia akan terus memonopoli pemegang ISP malaysia.

begitu juga penguasaan tnb dalam membekalkan kuasa elektrik kepada rakyat malaysia, walaupun ramai orang menyangka monopoli TNB dan dikurangkan dengan dengan adanya IPP tapi benarkah ia berlaku. siapakah yang melakukan proses kutipan bil bukan kah tnb. IPP hanya membekal elektrik dengan harga yang lebih mahal kepada TNB dan mengkayakan kroni umno.

apakah IPP tidak juga boleh dibenarkan beroperasi sendiri sesuai dengan nama IPP. bila banyak syarikat yang menubuhkan IPP, kadar harga akan bersaing dengan mudah sebagaimana syarikat telekomunikasi sekarang. walaupun harga masih diatas paras mahal.

Terengganu mampu membina sendiri IPP atau ada syarikat swasta yang mampu mendirikan IPP dan memberikan tarif yang lebih murah daripada masa sekarang. setiap negeri mampu mendirikan IPP sendiri, di terengganu kenyir dah beroperasi tapi harga elektrik tetap mahal. bagaimanakah pembekal tenaga elektrik menghadapi harga yang mahal sebagaimana negeri lain.

Ulasan

  1. bro! akan ada petronas1 dan petrolnas2 @ naspetro3....... godfather ramei anakbranak bro...blogger celaka pon nak menempek jugak bro...hahaha

    BalasPadam
  2. x perlu nama petronas pun hahhaa tu petrol nasional jadi petronas.. kalau petrok terengganu jadi petro anu hahhhahaa..

    BalasPadam

Catat Ulasan