simple plan how we make money

just imaging
citer yang sama cuma melalui praktikal. aku dituduh makan duit PAS, menumpang party untuk kesenangan. bagi aku semua lawak dan tuduhan macam sampah je. tak ada bukti langsung. party pas boleh tumpang buat duit ke hahhaa..

cara hidup aku simple saja. samada nak atau tak saja. malas atau rajin. yang malas selamat tinggal. yang kerja makan gaji dengan gomen ke dengan swasta tak payah cerita. cukup bulan cucuk ada duit. yang samdol keja dengan petronas pun boleh dapat gaji. berlagak kerja petronas. hahaaha.

aku nak beritahu satu chabang je dulu bagaimana kita boleh buat duit. simple calculate dan yang tak faham inglish macam aku boleh buat apa. tak faham apa makna hackers pun boleh buat. tak tahu apa jenis router cisco ke procurve, atau jenis server yang memakan duit gomen billion setahun pun boleh jalankan kerja macam aku. tak tahu apa mazhab linux ke semua leh buat

aku nak sentuh pasal agro je sikit. kalau kita tanam sayur dengan kawasan yang terhad. dengan kuantiti terhad dan dengan kawasan tanah yang tak sesuai kita boleh mengguna kaedah fertigasi. tak perlu kudrat banyak sangat nak buat duit. aliran baja sistem pam ke semua mengggunakan komputer dan bertimer.

jika sayur kita keluarkan 100kg sehari bermakna kita dapat rm100 jika 1kg adalah bersamaaan rm1.00. ini adalah harga tolak bukan harga kepada pengguna akhir. jika 100kg sehari kita jual bermakna sebulan dah dapat rm3000.00  pokok sayur paling lama bertahan 2 bulan. jika ada buat pusingan bermakna ada setiap hari sepanjang tahun.

kalau dapat rm3000.00 sebulan dah besar dari gaji pekerja petronas yang berbangga sangat dengan kerja minyak ni. setakat exec dia pun dah boleh pukul. aku hanya bercerita tentang skala kecil yang mana ada diantara kita ada tanah belakang rumah yang kosong tidak digunakan.

itu jika pengeluaran sayur yang kita terhad pada satu jenis jika ada lima jenis sayur yg kita tanam sudah berapa, 1 tan sehari pengeluarannya sudah berapa duit dalam tangan. selagi benda yang kita tanam adalah makanan manusia ia akan terus dapat dijual. 1 tan bersamaan 1000 seribu kilo bermakna rm1000.00 sehari dan kalau 30 hari ia dah menjangkau rm30,000.00

kalau pendapatan banyak tu, manager syarikat minyak dah berbuih buih. mereka kena income tax, kita sebagai penanam sayur TAX FREE. HAHHAAA..  apa dia orang ingat kita tak bijak. kita lagi smart plan how we make money every day. yang penting kita tak kena CUKAI PENDAPATAN. kerja swasta kena income tu yang buat tak cukup makan walaupun pakai KOT hebat hahhaha..

Ulasan

  1. sale byk tu mmg ada, jual cili merah bln posa thn lepas di xxxxxxx. tp se bln tu je la, kalu bkn peak season org nak kenduri slow je, tp lebih dr stakat bole idup

    BalasPadam
  2. hehehe aku dah jangka jwpan ini. disini byk silap org kita. cili merah sebenarnya setiap masa diperlukan tapi perlukan kreativiti dan daya saing yg bijak. baru ni awal tahun sampai julai 2012, harga cili merah menjangkau rm20 sekilo. heheheh. senang senang je nak collect 100k per month. kalu org cakap org mesti cakap aku auta punya manusia. pertanian adalah satu perniagaan yg paling untung. hehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan