bila pemimpin bisu penyokong kena jadi tuli/pekak

isu kemelut kedah diputar setiap hari, kisah cenge ustaz azizan disiarkan keseluruh negara, kalau tak kerana cengenya ustaz azizan sudah pasti kedah dah jadi macam perak. tinggal bekas ketua kampung yang duk meracau siang malam menangisi jawatan yg hilang. press statement dari sua pas tidak menyakinkan langsung. semakin menimbulkan huru hara dan fitnah yang semakin marak. sua menambah lagi beban baru kepada penyokong peringkat bawah untuk menjawab persoalan ini. dan keadaan ini akan bertambah rumit bila salahudin yang bermasalah dihantar untuk menyelesaikan masalah ini. benda yang seinci akan menjadi sejengkal dan akan menimbulkan terus konflik yang semakin menegang. sepatutnya sua lebih baik berdiam dari membuat kenyataan media yang menyusahkan orang bawah. konflik makin teruk jika terus menerus pusat campurtangan dalam keadaan ini. kuasa dah diberikan kepada pemimpin lain mengapa pas pusat bertindak terburu buru dalam hal ini. kes exco menjadi hingar binggar seantero alam. kes yang paling mudah nak diselesaikan.

pemimpin membisu dan keluar kan kenyataan yang menyusahkan menyebabkan peringkat gross root terpaksa menjadi pekak kerana serangan dari pihak lain. gross root gagal memberikan penerangan yang sewajarnya kerana ketiadaan maklumat dari pemimpin. baru nak reda isu ini sebaliknya dihangatkan lagi dengan penerangan dari sua dan naib presiden yang aku tengok tidak pandai menyembunyikan apa apa dari pengetahuan umum dan press. mau je aku serkup kepala sua dengan naib presiden memberikan press statement. kenyataan amat amat menyusahkan orang bawah untuk menjawab. bagaimana boleh sua pas menjawab "sebagaimana anda semua maklum." apakah ini sua mahu mengesahkan apa yang berlaku atau senggaja diadakan presss statement hanya mahu mengesahkan apa yang berlaku dalam kelambu pas kedah. apa yg media tahu sua dan naib presiden mengesahkan secara tidak langsung. tiada kecerdikan dalam menjawab. press statement ini tidak perlu diadakan pun.

dizaman ledakan maklumat kecanggihan komunikasi apakah tiada saluran hubungan yang boleh mendekatkan kedah dengan negeri lain. apakah sifat cenge ustaz azizan menakutkan semua pihak. secenge mana pun ustaz azizan aku tidak pernah nampak dia membuta tuli menengking orang lain walaupun kadangkala dia terlepas jugak. tak akan kalau sekadar nak bertanya ustaz azizan terus menengking dan mengangkat nada suara yang tinggi. aku tidak pernah nampak sehuduh itu imej ustaz azizan walaupun blog seperti penarikbeca menjatuhkan imej ustaz azizan dan mengburukan rupa ustaz azizan. kalau sepanjang masa ustaz azizan cenge aku pasti ramai dah pegawai kedah lari meninggalkan kedah, ramai dah pa ustaz azizan lari tak sanggup keja dengan boss yang every minute cenge. belum cakap dah kena tengking. penerangan ke peringkat bawah perlu diberikan maklumat dan pas terpaksa menempuh jalan yang sukar kerana pemimpin atas jadi bisu peringkat bawah terpaksa jadi pekak dan tuli.

Ulasan

  1. yg aku (sj2 buat) pelik, semua pakat2 tak stuju dgn ameno. bkn stakat tak stuju, paper utusan tu buat lap taik je. tp bila timbul isu exco kat utusan bole plak jd sumber. heran betol la. yg lg best, buat statement kat bernama plak. bernama dgn utusan tu spupu rapat, dua2 kaki spin brita
    bab pmimpin ni kau jgn risau la, pmilihan akan datang mat sabu kalu nak jd timb presiden lg kena lawan hu pang chow plak. agaknya org israel pun bole jd timb presiden jugak. tak caya tanya dr zul dan jimaah pas biru,...ehh.. pas baru....maklumlah, kepimpinan ulamak dah tak perlu lg. tp besok mungkin akan kata pembrita silap paham statement dia. apa pun damaged hv been done
    tiba2 teringat pulak statement murshidul am yg kata:
    - pas tak kesah kalu bkn mlayu jd bos tp musti muslim.
    - jgn bg statement dlm media musuh
    statement ni semua tak bole pakai lg ka mcmn??

    BalasPadam
  2. yitzak rabin nk bertanding zul pas kelabu asap akan benarkan hahhaaa .. dr rosli pun dh x lama nk kena pecat dari pas sebab x menyokong demo lynas. x ada ilmu tapi merasa diri cerdik sangat hahhaa .. tanya orang baiki keta bagaimana nak baiki saraf tunjang yg rosak.

    BalasPadam

Catat Ulasan