ustaz wong - umno jangan lupa

dizaman pemerintahan ayah wan tar, mb umno yang paling lama berkuasa kerana ketokohannya dalam bidang keugamaan dan mampu menandingi ayah chik dari segi keilmuaan walaupun ayah wan tar menentang islam siang dalam malam. diwaktu ini kemuncaknya kekuasaan umno di terengganu. pas akan hanya menang sekadar batu nesan. sebelum meningkatkan menjadi kubur berkembar. tokog agama umno ayah wan tar memang warak, mata kudu jah, cakap seperti orang berugama dan kalau siapa melihatnya akan terpesona dengan lakonan itu. lebih hebat dari m rajoli dari berlakon. diwaktu ini umno boleh letak siapa saja calon dan hatta tunggul pun masih boleh lagi memang pilihanraya. begitulah kuatnya umno terengganu waktu itu dan tidak ramai manusia yang bergelar pembangkang. siapa menentang umno sengaja menempah kubur awal.umno hebat waktu ini dan mereka bersatu dalam membahagikan harta harta rakyat terengganu sesama mereka dalam diam dan dalam senyum mereka tibai.

walaupun terengganu dipenuhi oleh kaum bernama melayu, ada jugak seorang wakil rakyat cina yang hanya mewakili 5 persen penduduk di terengganu waktu itu. atas dasar perikatan umno dengan rela menyerahkan kerusi dun bandar kepada mca. begitulah bodohnya dan bangangnya umno terengganu. hari penamaa calon dan selesai pengistiharan calon barisan nasional diwakili oleh mca di dun bandar. wakil calon mca bukannya dari mca tapi dari melayu umno. waktu proses merayu undi yang berlangsung waktu itu, wakil mca iaitu melayu umno memperkenalkan wong foon meng sebagai orang cina yang akan masuk islam dan mereka memanggil wong sebagai ustaz wong. disamping ia adalah untuk menyindir ustaz ustaz kampung pas yang bertanding. dimana jua wong pergi berkempen, wakil umno durjana ini akan memperkenalkan wong sebagai ustaz wong kerana selepas wong memang ia akan memeluk islam. melayu umno tak kira samada halal atau haram meletakkan gelaran tersebut kepada calon bukan islam. demi kemenangan barisan nasional semua orang melayu umno memakai nama gelaran ustaz wong.

dan ditakdirkan allah ramai melayu terpesona dengan janji janji umno melayu yang akan berjaya mengislamkan seorang bukan melayu menjadi islam. harapan mereka diterjemahkan dalam undi kepada wong. wong akhirnya menjadi yb adun bandar dan setelah kerajaan umno terengganu dilantik kembali wong menjadi exco. betapa bertuahnya wong walaupun cina dikawasannya hanya 2 persen sahaja tapi mampu menipu melayu umno. wong waktu berkempen selesa sekali memakai songkok dan menunjukkan bahawa memang melayu umno dan berjaya mengislamkan wong. janji janji pilihanraya yang mengatakan bahawa wong akan masuk islam tak sampai kesudahnya, wong tetap dengan agamanya. melayu terasa tertipu dan yang mengundi wong mengeluh rasa sesal kerana ditipu oleh melayu umno. melayu umno ketawa sampai nampak anak tekak kerana berjaya bermain dengan sentimen keugamaan. jadi kalau umno kata pembangkang memainkan isu agama islam umno jangan lupa apa yang mereka buat diterengganu. dinegeri yang penuh dengan umat melayu, paling kiri melayu, paling kanan melayu, terbersin pun melayu penuh dengan melayu.

samapi hari ini jika ada yang menyebut nama ustaz wong ada yang menyengil mata kerana terkenangkan peristiwa lama ditipu oleh melayu umno yang durjana. sampai hari ini ustaz wong tak menjadi ustaz tapi menjadi senator dan menjadi setiausaha agung mca pusat. umno terengganu jangan lupa bahawa merekalah pelopor dalam bidang mempermainkan isu isu agama islam di malaysia. walaupun ijazah dari al azhar bergulung namun mereka akan tetap yakin bahawa islam tak membawa kebaikan kepada mereka. jika sesiapa tak percaya cerita ini, datanglah ke kuala terengganu dan tanyalah kepada orang tua tua jangan tanya baya baya adukatarakguna apa yang dia tahu hanyalah perjuangan peribadi. jangan tanya reformisjalanan walaupun orang terengganu yang dia tahu hanyalah menulis dengan perasaan yang membuta tuli tanpa mengikut sirah yang melembutkan hati. tanyalah orang lama dalam umno yang sudah insaf bagaimana umno terengganu mempermainkan islam. meletakkan gelaran islam kepada bukan islam. bukan setakat masjid, surau atau apa saja berkaitan dengan islam wong akan hadir bersama melayu umno untuk melaksanakan misi mereka asalkan umno dan barisan nasional menang diterengganu. soal melayu tak pernah ada sekelumit pun untuk dibela. yang dibela oleh melayu umno adalah wang, pangkat dan kuasa.

Ulasan