kumpulan dikir karut marut


Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri yang dihadiri oleh Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussien di Dataran Putera, Jertih semalam (2 Oktober 2010) meriah dengan penyertaaan semua peringkat tetamu dari Kemaman hinggalah Besut. Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said serta isteri To’ Puan Seri Norliza Mahmud Setiausaha Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Awang,Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli-Ahli Parlimen dari Terengganu adalah di antara tetamu khas yang hadir sama. . Di samping menjamu selera, pengunjung dihiburkan oleh kumpulan dikir Gabuangan Muzik Tradisional(Gamutra).

semalam 1 oktober diadakan majlis ceramah dari tok guru haji lah genting yang penuh dengan perkataaan gilo sepanjang masa, nasib baik pendengar ceramah tak jadi gilo kerana dari awal sampai akhir perkataan gilo disebut sampai menjadi ratib. pendengar ceramah anjuran umno jertih dibawah pimpinan deris anak jusoh. kenapa deris anak jusoh tak buat ceramah dikawasan dap di kuala lumpur kenapa deris anak jusoh buat ceramah penerangan kepada orang besut yang tak pernah kenal seorang pun pemimpin dap besut, kalau ada seorang pemimpin dap besut dah boleh dikira menjadi jugaklah majlis penerangan yang dianjurkan oleh deris anak jusoh. kalau tak ada seorang pun pemimpin dap maka deris anak jusoh @deris natang ini bermakna deris anak jusoh memang seorang yang bangang dan bodoh sombong

setelah puas menyebut perkataan gilo sepanjang malam esoknya diadakan majlis adilfitri bersama pemimpin umno terengganu, oleh kerana hisham gagal mendamaikan puak puak umno terengganu dianjurkan majlis bersama agar nampak dimata rakyat yang mereka masih bersama dan bukannya musuh. mat said bangang dan deris natang bersama sama menghiburkan pengunjung majlis dengan lagu dikir karut marut. diketuai oleh hisham sebagai tok jora, walaupun nampak mesra dan bersatu dalam hati siapa yang tahu, walaupun mat said dan deris berjabat tangan ditengah ribuan rakyat menurut kata utusanlah, namun degil dan dendam masih tersemat dihati deris jusoh. deris anak jusoh masih tak akan hadir di kemaman walaupun dijemput dengan karpet merah. mat said terus membangangkan diri untuk hadir ke besut walaupun hati terluka dengan perbuatan deris natang. ugutan hisham juga terpaksa diterima oleh mat said.

oleh kerana semua mempunyai agenda tersendiri, maka mereka terpaksa mereka satu majlis karut marut bersama rakyat, disitulah mat said, hishamudin dan deris sama sama mengarukkan dirinya. walaupun nampak berjenaka namun ada sindiran pedas di lemparkan. hanya tuhan mengetahui betapa keruhnya muka mat said kerana dipaksa berdikir karut kerana mat said tak suka berdikir karut mat said suka berkaraoke. lesen karaoke bertambah setiap masa sekarang dibawah mat said. mohon je mesti lulus, dan rakyat terengganu akan disogok dengan budaya karaoke setiap masa, ada je karnival ke apa saja jenis keramaian akan disoggokkan dengan karaoke, akhir pentas karaoke di padang astaka di tanjung ranap dipanah petir sampai hari ini tuan punya karaoke tak nampak batang hidung. hanya tinggal kesan sahaja akibat dipanah petir.

Ulasan